Jak analityka produktowa wpływa na Twój biznes?

Biznes nieodłącznie kojarzy się z promowaniem firmy i produktów bądź usług w internecie. Zazwyczaj robi się to za pomocą strony internetowej, social mediów, reklam, czy nawet aplikacji mobilnych. Tylko, czy te działania zawsze będą skuteczne? Niestety, wszystko wymaga mnóstwa pracy. Nie od razu te działania przyniosą oczekiwane efekty, bo żeby faktycznie tak było, muszą być odpowiednio przygotowane i skierowane do odpowiednich odbiorców. To z kolei wymaga pozyskania informacji o odbiorcach oraz innych danych dotyczących wdrażanych rozwiązań, aby móc wyciągnąć wnioski i wprowadzać zmiany, które już będą skuteczne. Do tego właśnie służy analityka produktowa.

Co to jest analityka produktowa?

Analityka produktowa jest sposobem badania produktów cyfrowych, takich, jak strony i sklepy internetowe, aplikacje mobilne, portale i platformy, pozwalającym zobaczyć i ocenić zachowania użytkowników, którzy z nich korzystają. Analityka pozwala zebrać szereg ważnych informacji, danych i przesłanek, które można później wykorzystać do ulepszania UI czy UX w obszarze marketingu, obsługi klienta oraz oczywiście sprzedaży. Ponadto umożliwia obserwację zachowania użytkowników i ich doświadczeń bez angażowania ich w przeprowadzane badania i testy.

Zachowania użytkowników są rejestrowane w tle. Wystarczy zaimplementować w kodzie strony skrypt narzędzia analitycznego, takiego jak Google Analytics, HotJar, Cux.io lub pobrać wtyczkę analityczną WordPressa. Skrypt ten zbiera dane o każdym ruchu kursora osoby odwiedzającej w danym momencie stronę. Narzędzia analityczne podają informacje takie jak otwierane podstrony czy kliknięcia, które przedstawia w postaci clickmap, scrollmap lub też serii nagrań pojedynczych wizyt.

Clickmapa to po prostu mapa kliknięć użytkownika. Scrollmapa zaś jest wizualizacją stopnia przewijania strony i pokazuje, jak daleko użytkownik przewinął stronę. To pozwala stwierdzić na przykład, czy dana osoba przeczytała całą treść na stronie. Analityka pokazuje również czas, jaki użytkownik spędził na stronie, współczynnik odrzuceń oraz wiele informacji o użytkownikach, a mianowicie:

  • ich wiek, płeć – można się dowiedzieć, jakie grupy wiekowe i jakiej płci osoby wchodzą na stronę;
  • ich narodowość – parametr istotny dla osób, które sprzedają swoje produkty za granicę;
  • urządzenia i systemy operacyjne, z jakich korzystają;
  • które podstrony otwierają najczęściej;
  • ilość dokonanych konwersji – ważne szczególnie w przypadku sklepów internetowych;

Narzędzia umożliwiają monitorowanie i mierzenie różnorodnych wskaźników dotyczących użytkowników i ich zachowań, dzięki czemu można wprowadzać skuteczne zmiany zarówno w treściach na stronie, jak i w kampaniach reklamowych. Stałe monitorowanie ruchu na stronie jest niezwykle ważne dla każdej firmy. Statystyki są przydatne przede wszystkim wtedy, kiedy coś jest nie tak – widzimy, że mało osób odwiedza stronę czy na danych podstronach, jest mało kliknięć, konwersji. Pozwalają to wyłapać i szybko zareagować.

Co pozwala poprawić statystyka produktowa?

Dzięki analityce produktowej można poprawić wiele ważnych kwestii dotyczących działań marketingowych czy doświadczeń użytkowników. Co zatem można poprawić przy pomocy analityki?

Sprzedaż i działania marketingowe

Analityka produktowa pomaga umożliwia przede wszystkim optymalizację kampanii marketingowych oraz właściwe zarządzanie jej budżetem. Jest to możliwe dzięki możliwości analizowania skuteczności reklam pod względem konwersji, kosztów i przychodów. Dzięki danym analitycznym można również porównywać skuteczność komunikatór dla danego produktu w różnych miejscach w internecie. Dane ułatwiają podejmowanie decyzji mogących zwiększyć zyskowność kampanii reklamowej.

Na podstawie informacji wskazywanych przez narzędzia analityczne można zbudować drabinkę produktów, które sprzedają się najlepiej, dla każdego medium. Na górze listy powinny pojawić się tak zwane bestsellery, czyli produkty cieszące się największym zainteresowaniem klientów i przez to zasługujące na większy budżet czy też dedykowane kampanie.

Produkty znajdujące się na dole tej listy to natomiast low sellery, czyli takie, którymi interesuje się najmniej klientów. Takie produkty można przenieść w inne miejsce lub w ogóle wyłączyć z kampanii reklamowej, przynajmniej na jakiś czas. To pozwoli sprawnie ograniczyć koszty. Niejeden sprzedawca decyduje się w tym przypadku na usuwanie produktów i przywracanie ich co jakiś czas, by na nowo przetestować ich skuteczność oraz badań, co jest przyczyną niewystarczającej konwersji.

W przypadku produktów sezonowych sprawa jest bardziej uproszczona. Wiadomo, że popyt na nie jest tylko w jednej części roku (np. sezonowe warzywa lub ubrania) i poza sezonem, gdy nie są tak często kupowane można je wyłączyć i włączyć ponownie, gdy znów nadejdzie sezon. Gorsza sprawa jest w przypadku produktów, które powinny przez cały rok sprzedawać się na równi, a jednak tak się nie dzieje. Wtedy właśnie dane statystyczne odgrywają nieocenioną rolę. W przypadku sezonowych produktów analityka wpływa na ich szybsze przetasowanie.

Cykliczna optymalizacja, która jest możliwa właśnie dzięki danym analitycznym, pozwala dynamicznie zarządzać kampaniami i promować te najbardziej efektywne, a te najmniej usuwać lub zamykać na pewien czas.

UX i UI – doświadczenia i interfejs użytkownika

Dane analityczne zbierane za pomocą specjalnych narzędzi może dotyczyć interakcji użytkowników z cyfrowymi produktami, takimi, jak sklep internetowy, strona internetowa i inne. Narzędzia analityczne pozwalają na prześledzenie ścieżki wizyty każdego użytkownika na stronie i dzięki temu uzyskać wiele cennych informacji.

Przede wszystkim można zobaczyć w jakiej kolejności użytkownicy przechodzą na kolejne podstrony czy formularze wyłapać miejsca i elementy, które przyciągają najbardziej oraz najmniej. Dzięki temu można dowiedzieć się, które elementy wymagają usunięcia lub zmian i poprawy. Później dzięki śledzeniu użytkowników można dowiedzieć się, czy wprowadzone zmiany przyniosły oczekiwane skutki. Analityka internetowa pozwala także zrozumieć, dlaczego pewne miejsca i elementy są pomijane, nie są odwiedzane i mało kto z nich korzysta. Być może są słabo rozumiane albo po prostu się nie podobają. Dzięki informacjom analitycznym można również wyłapać miejsca, w których klienci najczęściej przerywają ścieżkę zakupową i rezygnują z zakupu oraz zrozumieć, dlaczego to robią. Oczywiście za pomocą danych analitycznych można również badać i oceniać inne czynniki zaburzające tak zwany user flow, będący naturalnym procesem interakcji, który prowadzi do konkretnego celu.

Przeprowadzenie weryfikacji tych działań pozwala uzyskać wskazówki dotyczące użyteczności całej strony internetowej czy sklepu oraz wszystkich czynników, które mają znaczenie przy konwersji, czyli dokonywanie przez klientów zakupu. Podpowiada, co trzeba usunąć lub zmienić i nad czym popracować, aby strona była przyjaźniejsza dla użytkowników i wywoływała pozytywne wrażenia, a tym samym przyczyniała się do zwiększenia skuteczności sprzedaży produktów. Poszukiwania błędów zostają ograniczone. Można odkryć je znacznie sprawniej i szybciej zareagować. Szybkie reagowanie możliwe jest dlatego, że dzięki danym analitycznym można sprawniej dobierać odpowiednie sposoby optymalizacji interfejsu.

Analityka produktowa stanowi więc znakomity punkt startowy w kierunku badań UX, a te właśnie umożliwiają zidentyfikowanie przyczyny zaobserwowanych zjawisk. Dzięki badaniom UX można znaleźć odpowiedź na pytanie, z jakich powodów użytkownicy zachowują się w taki sposób, a nie taki, w jaki byśmy chcieli, by się zachowywali.

Najlepsze narzędzia do analityki internetowej

  • Niewątpliwie najważniejszym narzędziem do analityki internetowej jest Google Analytics. Większość firm i stron internetowych używa tego narzędzia niemal od rozpoczęcia swojej działalności w internecie. Odpowiednie skonfigurowanie narzędzia, aby zbierało informacje, których potrzebujemy oraz analiza tych informacji w odpowiedni sposób często wystarcza do celów większości małych oraz średnich przedsiębiorstw. Oprócz GoogleAnalyticks można również korzystać z innych narzędzi, takich jak HotJar czy Cux.io.
  • HotJar to narzędzie pozwalające bezpośrednio badać właściwą aktywność i zachowania użytkowników witryny. Program przedstawia informacje w formie map ciepła lub map przewijania. Mapa ciepła to obraz strony internetowej z naniesionymi za pomocą półprzezroczystych, kolorowych markerów znakami wskazującymi kliknięcia. Kolory oznaczają częstotliwość kliknięć. Jasne plamy w odcieniach czerwieni, to miejsca, w które użytkownicy klikają najczęściej. Fiolet i błękit zaś oznaczają miejsca z najmniejszą liczbą lub bez kliknięć. Mapa przewijania (scrollowania), pokazuje zaś, dokąd użytkownicy przewijają stronę. Oczywiście miejsce, na które trafiają wszyscy na stronę, zaznaczone jest na czerwono. Do końca strony dociera tak naprawdę mało kto. Scrollmapa pozwala zobaczyć, czy użytkownicy docierają do ważnych elementów, jak np. przyciski CTA. Najbardziej spektakularną funkcjonalnością HotJar są nagrania sesji użytkowników. Można w nich zobaczyć dosłownie całą „podróż” użytkownika po stronie wraz z kliknięciami.
  • Cux.io to polski startup, pierwszy na świecie wykorzystujący machine learning do analizy zachowań użytkowników. Narzędzie ogranicza przetwarzanie ogromnej ilości danych i przedstawia miejsca frustracji klientów, przekazuje alerty, prezentuje skalę problemów i prezentuje do szybkiego szukania rozwiązań. Narzędzie wskazuje też ścieżki dla konkretnych produktów i przewiduje zachowania klientów, które wpłyną na większą sprzedaż lub ją zahamują czy obniżą.

Analityka to klucz do sukcesu, tak jak i profesjonalny hosting

Nikogo nie trzeba więc chyba przekonywać, że analityka jest kluczem do odniesienia sukcesu sprzedażowego. Dzięki niej łatwiej znaleźć problemy i wdrożyć odpowiednie rozwiązania oraz monitorować, czy przynoszą oczekiwane skutki. Jednak to wszystko nie byłoby możliwe bez internetu czy hostingu. ITH i należąca do grupy firma Kru.pl oferuje wysokiej jakości usługi internetowe, dzięki którym bez przeszkód możesz prowadzić stronę, sklep, marketing oraz analitykę.

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • E-commerce

    PrestaShop czy Magento – które wybrać oprogramowanie sklepu?

    W Polsce działa ponad 60 tys. sklepów internetowych. Imponujące tempo wzrostu może się jeszcze długo utrzymywać. Polacy przeznaczają coraz większe środki na zakupy online. Jeśli chcesz zacząć sprzedawać w sieci, poświęć czas na wybór odpowiedniego oprogramowania sklepu. To od niego zależą Twoje możliwości, koszty modyfikacji i nie tylko. Sprawdźmy, które z popularnych rozwiązań jest lepsze […]

  • E-commerce

    Jak zainstalować Google Tag Managera w WordPressie?

    Google umożliwia korzystanie z wielu darmowych narzędzi. Należą do nich m.in. statystyki w ramach Analytics czy też Search Console, gdzie znajdziesz dane związane ze stroną i jej widocznością w wynikach wyszukiwania. Mniej popularnym choć bardzo przydatnym rozwiązaniem jest Google Tag Manager. Sprawdź, dlaczego warto z niego skorzystać i jak go zainstalować w systemie WordPress? Co […]

  • E-commerce

    Optymalizacja SEO sklepu internetowego – na co zwrócić uwagę?

    Sklepy internetowe są obecnie bardzo ważną częścią marketingu, niektórzy przedsiębiorcy decydują się tylko i wyłącznie na prowadzenie sklepu online. Oprogramowania sklepów, które są bardzo popularne, zoptymalizowane są pod wymagania algorytmu Google. Do osiągnięcia oczekiwanego efektu, potrzebne są jedynie odpowiednie wtyczki. Sklep, którego widoczność ma stale rosnąć, wymaga jednak wdrożenia odpowiednich działań optymalizacyjnych. O jakie działania […]