Jeśli właśnie powstała nowa wersja e-sklepu w naszej firmie albo od dłuższego czasu prowadzimy sklep online i wyniki nie są zadowalające, to dobry czas na audyt. Jakie elementy e-commerce warto wziąć pod uwagę? Na czym polega zapewnienie bezpieczeństwa w e-commerce?
Biznes w uproszczeniu przypomina czasem naukę metodą prób i błędów. Gdy jednak błędy stają się powtarzalne, przychodzi czas na zmiany. Szczególnie w biznesie online, kiedy konkurencja jest duża, nie ma zbyt wiele czasu na popełnianie błędów. Audyt strony internetowej lub sklepu online zmuszą do chwilowego zatrzymania, żeby potem ruszyć z całą mocą.
Audyt sklepu internetowego: czym jest?
Audyt to rodzaj dokumentu, w którym znajdują się wszelkie wnioski z analizy strony, niedociągnięcia, a także wskazówki i rekomendacje dotyczące optymalizacji funkcjonowania serwisu. Poznanie mocnych i słabych stron e-sklepu to duży krok w stronę bezpieczeństwa, lepszego pozycjonowania witryny, bardziej skutecznej promocji, sprzedaży oraz jeszcze lepszych doświadczeń użytkownika związanych z serwisem.
Dlaczego jeszcze warto wykonać audyt sklepu online?
Często zdarza się, że prowadzimy swój sklep internetowy dość długo, wdrażamy w życie różne zalecenia, ale sklep nie przynosi wystarczających dochodów czy też nie jest tak wypromowany, jakbyśmy chcieli. Audyt sklepu online umożliwia uzyskanie odpowiedzi na istotne pytania:
- Czy sklep spełnia podstawowe standardy bezpieczeństwa i zgodność z RODO?
- Czy dane w sklepie są szyfrowane?
- Co można zrobić, żeby Klienci kupowali więcej?
- Jakie działania podjąć, żeby sklep był częściej odwiedzany?
- Czy strona sklepu jest czytelna i funkcjonalna?
Jak wygląda audyt sklepu internetowego?
Wszystko zaczyna się od rozmów z agencją i ustalenia oczekiwań i potrzeb. Następnie wykonuje się audyt w 3 obszarach:
- Audyt SEO. W przypadku sklepu internetowego, ogromną wagę przykłada się do produktów (oprócz głównej strony), dlatego ten proces jest dłuższy i bardziej skomplikowany. Pod uwagę bierzemy:
- Hosting. Czy baza danych obsługuje wiele połączeń równocześnie i robi to sprawnie, bez przestojów? W jakim czasie serwer odpowiada na zapytania? Czy e-sklep dysponuje wystarczającą przestrzenią dyskową? Kolejna ważna rzecz to dobra jakość propagacji DNS. Te kwestie mają ogromny wpływ na SEO.
- Szablon. Tu pod lupę bierze się prędkość działania, optymalizację grafik oraz wszelkich dodatków (suwaków, galerii).
- Treść. Czy jest oryginalna, ciekawa? Nie duplikuje się? Warto pamiętać o nagłówkach w treści H1, H2, H3 i o słowach kluczowych.
- Obrazki i zdjęcia. Atrybuty alt obrazków wraz ze słowami kluczowymi.
- Meta tagi, tytuły i opisy – ciekawe, zwięzłe, zgodne z SEO. Dobrze jest wprowadzić kategorie produktów.
- Linki wewnętrzne i zewnętrzne.
- Technologie. W przypadku e-commerce rekomendowana jest Progressive Web Apps, ponieważ zapisuje całe strony na urządzeniu Klienta i działa nawet w przypadku braku Internetu,
- CMS. Czy jest wygodny i sprzyja SEO? Czy jest możliwość personalizacji i linki są zrozumiałe? Jak szybko działa CMS?
- Audyt UX sklepu i procesu zakupowego. Czy strona jest dobrze widoczna w wersji mobilnej?
- Interfejs, czyli przyciski, pola wyboru, zakładki znajdujące się pod menu. Czy obsługa e-sklepu jest komfortowa dla użytkownika? Czy strona jest dobrze widoczna w wersji mobilnej? Jak wygląda design, tzn. czy jest spójny graficznie oraz zgodny z charakterem marki?
- Content. Ważne, aby opisy produktów nie były typowo techniczne, ale ciekawe i dopasowane do grupy docelowej. Dużą rolę spełniają również dobrej jakości zdjęcia, które prezentują produkt w różnych wariantach.
- Formularze. Czy są przejrzyste, widoczne i proste w obsłudze? Istnieje walidacja danych?
- Proces zakupowy. Im prostszy, tym lepiej. Warto dodać opcję zakupu bez rejestracji oraz możliwość użycia kodów rabatowych.
- Analityka internetowa. Tutaj kluczem jest Google Analyctis, z którego można dowiedzieć się nieco więcej o tym, kim są Klienci, skąd przychodzą, ile czasu spędzają na stronie oraz jak wygląda proces zakupowy. To dobre narzędzie do optymalizacji działań marketingowych.
- Audyt bezpieczeństwa.
- Szyfrowanie i poufność danych. Ważne znaczenie ma certyfikat SSL, który szyfruje dane pomiędzy użytkownikiem a serwerem. HTTPS ma znaczenie nie tylko w kontekście SEO, ale także bezpieczeństwa i wiarygodności marki. Witryny bez SSL oznaczane są jako niebezpieczne. Ważnym aspektem jest używanie mocnych haseł oraz backupu danych.
- Kwestie prawne. Kluczowe jest poprawne sformułowanie polityki bezpieczeństwa oraz regulaminu sklepu. Warto zwrócić na to uwagę również wtedy, gdy zajmujemy się handlem za granicą, ponieważ aspekty prawne w zakresie obrotu towarami i usługami mogą być zupełnie różne.
- RODO. Oczywistym wymogiem jest spełnienie wszelkich wymagań związanych z RODO, w tym wszystkich zgód użytkownika na przetwarzanie danych oraz takie sformułowanie zawiłości prawnych, aby były zrozumiałe dla każdego Kontrahenta.
- Dostęp do sklepu. Osobną kwestią jest wydzielenie poszczególnych dostępów specjalistów w firmie do CMS sklepu, ustalenie zakresu kontroli i podziału na role. To dość wrażliwa kwestia, ale warto zabezpieczyć się przed typowym „czynnikiem ludzkim” i wystrzegać się naruszenia bezpieczeństwa danych.
Bezpieczeństwo sklepu online w Kru.pl
Jesteśmy firmą hostingową i „zjedliśmy zęby” na rozwiązaniach, które są dopasowane do Klienta. Oferujemy szybki hosting na serwach LiteSpeed, spójny z Apache, dzięki czemu strona będzie ładowała się w mgnieniu oka. Kru to też wydajne dyski NVMe, automatyczna instalacja WordPressa w pełni zgodnego z wymogami prawnymi RODO, wsparcie techniczne 24/7 oraz automatyczne kopie zapasowe. Zapraszamy do skorzystania z usług naszych specjalistów: https://www.kru.pl/wordpress.php