Audyt sklepu internetowego_ na co zwrócić uwagę_

Audyt sklepu internetowego: na co zwrócić uwagę?

Jeśli właśnie powstała nowa wersja e-sklepu w naszej firmie albo od dłuższego czasu prowadzimy sklep online i wyniki nie są zadowalające, to dobry czas na audyt. Jakie elementy e-commerce warto wziąć pod uwagę? Na czym polega zapewnienie bezpieczeństwa w e-commerce?

Biznes w uproszczeniu przypomina czasem naukę metodą prób i błędów. Gdy jednak błędy stają się powtarzalne, przychodzi czas na zmiany. Szczególnie w biznesie online, kiedy konkurencja jest duża, nie ma zbyt wiele czasu na popełnianie błędów. Audyt strony internetowej lub sklepu online zmuszą do chwilowego zatrzymania, żeby potem ruszyć z całą mocą.

Audyt sklepu internetowego: czym jest?

Audyt to rodzaj dokumentu, w którym znajdują się wszelkie wnioski z analizy strony, niedociągnięcia, a także wskazówki i rekomendacje dotyczące optymalizacji funkcjonowania serwisu. Poznanie mocnych i słabych stron e-sklepu to duży krok w stronę bezpieczeństwa, lepszego pozycjonowania witryny, bardziej skutecznej promocji, sprzedaży oraz jeszcze lepszych doświadczeń użytkownika związanych z serwisem.

Dlaczego jeszcze warto wykonać audyt sklepu online?

Często zdarza się, że prowadzimy swój sklep internetowy dość długo, wdrażamy w życie różne zalecenia, ale sklep nie przynosi wystarczających dochodów czy też nie jest tak wypromowany, jakbyśmy chcieli. Audyt sklepu online umożliwia uzyskanie odpowiedzi na istotne pytania:

  1. Czy sklep spełnia podstawowe standardy bezpieczeństwa i zgodność z RODO?
  2. Czy dane w sklepie są szyfrowane?
  3. Co można zrobić, żeby Klienci kupowali więcej?
  4. Jakie działania podjąć, żeby sklep był częściej odwiedzany?
  5. Czy strona sklepu jest czytelna i funkcjonalna?

Jak wygląda audyt sklepu internetowego?

Wszystko zaczyna się od rozmów z agencją i ustalenia oczekiwań i potrzeb. Następnie wykonuje się audyt w 3 obszarach:

  1. Audyt SEO. W przypadku sklepu internetowego, ogromną wagę przykłada się do produktów (oprócz głównej strony), dlatego ten proces jest dłuższy i bardziej skomplikowany. Pod uwagę bierzemy:
    • Hosting. Czy baza danych obsługuje wiele połączeń równocześnie i robi to sprawnie, bez przestojów? W jakim czasie serwer odpowiada na zapytania? Czy e-sklep dysponuje wystarczającą przestrzenią dyskową? Kolejna ważna rzecz to dobra jakość propagacji DNS. Te kwestie mają ogromny wpływ na SEO.
    • Szablon. Tu pod lupę bierze się prędkość działania, optymalizację grafik oraz wszelkich dodatków (suwaków, galerii).
    • Treść. Czy jest oryginalna, ciekawa? Nie duplikuje się? Warto pamiętać o nagłówkach w treści H1, H2, H3 i o słowach kluczowych.
    • Obrazki i zdjęcia. Atrybuty alt obrazków wraz ze słowami kluczowymi.
    • Meta tagi, tytuły i opisy – ciekawe, zwięzłe, zgodne z SEO. Dobrze jest wprowadzić kategorie produktów.
    • Linki wewnętrzne i zewnętrzne.
    • Technologie. W przypadku e-commerce rekomendowana jest Progressive Web Apps, ponieważ zapisuje całe strony na urządzeniu Klienta i działa nawet w przypadku braku Internetu,
    • CMS. Czy jest wygodny i sprzyja SEO? Czy jest możliwość personalizacji i linki są zrozumiałe? Jak szybko działa CMS?
  2. Audyt UX sklepu i procesu zakupowego. Czy strona jest dobrze widoczna w wersji mobilnej?
    • Interfejs, czyli przyciski, pola wyboru, zakładki znajdujące się pod menu. Czy obsługa e-sklepu jest komfortowa dla użytkownika? Czy strona jest dobrze widoczna w wersji mobilnej? Jak wygląda design, tzn. czy jest spójny graficznie oraz zgodny z charakterem marki?
    • Content. Ważne, aby opisy produktów nie były typowo techniczne, ale ciekawe i dopasowane do grupy docelowej. Dużą rolę spełniają również dobrej jakości zdjęcia, które prezentują produkt w różnych wariantach.
    • Formularze. Czy są przejrzyste, widoczne i proste w obsłudze? Istnieje walidacja danych?
    • Proces zakupowy. Im prostszy, tym lepiej. Warto dodać opcję zakupu bez rejestracji oraz możliwość użycia kodów rabatowych.
    • Analityka internetowa. Tutaj kluczem jest Google Analyctis, z którego można dowiedzieć się nieco więcej o tym, kim są Klienci, skąd przychodzą, ile czasu spędzają na stronie oraz jak wygląda proces zakupowy. To dobre narzędzie do optymalizacji działań marketingowych.
  3. Audyt bezpieczeństwa.
    • Szyfrowanie i poufność danych. Ważne znaczenie ma certyfikat SSL, który szyfruje dane pomiędzy użytkownikiem a serwerem. HTTPS ma znaczenie nie tylko w kontekście SEO, ale także bezpieczeństwa i wiarygodności marki. Witryny bez SSL oznaczane są jako niebezpieczne. Ważnym aspektem jest używanie mocnych haseł oraz backupu danych.
    • Kwestie prawne. Kluczowe jest poprawne sformułowanie polityki bezpieczeństwa oraz regulaminu sklepu. Warto zwrócić na to uwagę również wtedy, gdy zajmujemy się handlem za granicą, ponieważ aspekty prawne w zakresie obrotu towarami i usługami mogą być zupełnie różne.
    • RODO. Oczywistym wymogiem jest spełnienie wszelkich wymagań związanych z RODO, w tym wszystkich zgód użytkownika na przetwarzanie danych oraz takie sformułowanie zawiłości prawnych, aby były zrozumiałe dla każdego Kontrahenta.
    • Dostęp do sklepu. Osobną kwestią jest wydzielenie poszczególnych dostępów specjalistów w firmie do CMS sklepu, ustalenie zakresu kontroli i podziału na role. To dość wrażliwa kwestia, ale warto zabezpieczyć się przed typowym „czynnikiem ludzkim” i wystrzegać się naruszenia bezpieczeństwa danych.

Bezpieczeństwo sklepu online w Kru.pl

Jesteśmy firmą hostingową i „zjedliśmy zęby” na rozwiązaniach, które są dopasowane do Klienta. Oferujemy szybki hosting na serwach LiteSpeed, spójny z Apache, dzięki czemu strona będzie ładowała się w mgnieniu oka. Kru to też wydajne dyski NVMe, automatyczna instalacja WordPressa w pełni zgodnego z wymogami prawnymi RODO, wsparcie techniczne 24/7 oraz automatyczne kopie zapasowe. Zapraszamy do skorzystania z usług naszych specjalistów: https://www.kru.pl/wordpress.php

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • E-commerce

    PrestaShop czy Magento – które wybrać oprogramowanie sklepu?

    W Polsce działa ponad 60 tys. sklepów internetowych. Imponujące tempo wzrostu może się jeszcze długo utrzymywać. Polacy przeznaczają coraz większe środki na zakupy online. Jeśli chcesz zacząć sprzedawać w sieci, poświęć czas na wybór odpowiedniego oprogramowania sklepu. To od niego zależą Twoje możliwości, koszty modyfikacji i nie tylko. Sprawdźmy, które z popularnych rozwiązań jest lepsze […]

  • E-commerce

    Jak zainstalować Google Tag Managera w WordPressie?

    Google umożliwia korzystanie z wielu darmowych narzędzi. Należą do nich m.in. statystyki w ramach Analytics czy też Search Console, gdzie znajdziesz dane związane ze stroną i jej widocznością w wynikach wyszukiwania. Mniej popularnym choć bardzo przydatnym rozwiązaniem jest Google Tag Manager. Sprawdź, dlaczego warto z niego skorzystać i jak go zainstalować w systemie WordPress? Co […]

  • E-commerce

    Optymalizacja SEO sklepu internetowego – na co zwrócić uwagę?

    Sklepy internetowe są obecnie bardzo ważną częścią marketingu, niektórzy przedsiębiorcy decydują się tylko i wyłącznie na prowadzenie sklepu online. Oprogramowania sklepów, które są bardzo popularne, zoptymalizowane są pod wymagania algorytmu Google. Do osiągnięcia oczekiwanego efektu, potrzebne są jedynie odpowiednie wtyczki. Sklep, którego widoczność ma stale rosnąć, wymaga jednak wdrożenia odpowiednich działań optymalizacyjnych. O jakie działania […]