Jak wypromować sklep internetowy?

Codziennie pojawiają się w internecie nowe sklepy internetowe. Konkurencja, zwłaszcza w przypadku najpopularniejszych produktów, jak odzież, obuwie, kosmetyki czy elektronika, jest naprawdę ogromna i niełatwo się przebić oraz przetrwać. Konieczne są dobre działania marketingowe. Reklama wydaje się wręcz obowiązkiem, jednak potrafi niemało kosztować. Tymczasem istnieje też wiele darmowych sposobów na promowanie sklepu. Jak wypromować sklep internetowy przy tak ogromnej konkurencji? Czy da się wyróżnić pośród ponad 50 tysięcy zarejestrowanych sklepów internetowych (bo taka była ich liczba na koniec grudnia 2021r.)?  To oznacza, że polski rynek e-commerce jest jednym z najprężniej rozwijających się w Europie.

Przede wszystkim dobra strona i jej widoczność w Google

  • Strona sklepu musi być profesjonalnie wykonana, co do tego nie ma wątpliwości. Każda strona produktowa musi być atrakcyjna wizualnie i zawierać wysokiej jakości zdjęcia produktu, z różnych perspektyw oraz opis produktu z wszystkimi informacjami o nim i oczywiście zachętą do zakupu, i to w odpowiedni sposób.
  • Zadbać trzeba także o jak najprostszą ścieżkę zakupową i łatwość samego dokonania zakupu.
  • Należy zapewnić klientom różne możliwości płatności oraz dostawy. Im więcej, tym lepiej, bo klienci lubią mieć wybór.
  • Warto także umożliwić klientom łatwy kontakt i przyjazną politykę zwrotów oraz możliwość zostawiania opinii o produktach i sklepie.
  • Poza samą dobrze zrobioną stroną istotna jest również jej widoczność w Google. W tym celu należy zadbać o nazwę sklepu, metadane samego sklepu i każdej strony produktowej, czy nasycenie treści odpowiednimi frazami kluczowymi, a przede wszystkim nazwą produktu. Warto pomyśleć nie tylko o opisach produktów, ale także o opisach kategorii, które potrafią mieć naprawdę duży wpływ na SEO. Pamiętaj, że im dalej w wynikach będzie Twój sklep, tym mniejsze prawdopodobieństwo odnalezienia go przez klienta i przejścia na jego stronę, by dokonać zakupu.

Wykorzystanie potencjału marketingu treści

Bez treści, czyli tak zwanego contentu, nie ma marketingu, gdyż wszelkie działania opierają się na promowaniu treści. Odpowiednie opisy produktów i kategorii, to nie wszystko. Warto stworzyć blog sklepu i publikować na nim ciekawe, inspirujące, edukujące, prezentujące produkty i budujące zaangażowanie treści. One też powinny zawierać frazy kluczowe i być zoptymalizowane pod SEO. Blog pomaga w podjęciu decyzji o zakupie i pozwala kreować Twój wizerunek jako eksperta w branży, w jakiej działa sklep. Pamiętać należy jednak, że blog wymaga regularności pisania oraz sposobu komunikacji dostosowanego do odbiorców. Jeśli odbiorcami są „zwykli” ludzie, musi być zrozumiały, a jeśli eksperci w branży, to musisz używać słownictwa branżowego i pisać poważnym, konkretnym językiem.

Konta w mediach społecznościowych

Sklep warto promować również w mediach społecznościowych. Wiele osób przed zakupem sprawdza, czy sklep ma konto np. na Facebooku, by zobaczyć tam opinie klientów zostawiane m.in. w komentarzach do postów. Sama obecność to jednak za mało – musi być aktywność i to niemal codzienna. We wpisach można promować produkty, doradzać sposoby ich wykorzystania, udostępniać linki do wpisów z bloga sklepu i oczywiście odzywać się do klientów. Interakcja to jednak nie tylko zachęcanie do zakupów, ale również zadawanie klientom pytań i odpowiadanie na ich pytania. Trzeba też regularnie odczytywać i odpowiadać na otrzymywane wiadomości. Social media, takie, jak nie tylko Facebook, ale i Instagram czy Twitter, to bardzo przydatne narzędzie marketingowe. Można skorzystać tam również z płatnych reklam, które pozwalają dotrzeć do odpowiednich odbiorców pod warunkiem prawidłowej konfiguracji. To jednak już płatna opcja. Social media to też dobre miejsce do tak zwanego marketingu szeptanego, czyli buzz marketingu. Jedni odbiorcy udostępniają linki innym na swoich kontach, dyskutują z innymi o sklepie i tak wieści o istnieniu dobrego sklepu się roznoszą.

Wysyłanie newsletterów

Newslettery to także świetne narzędzie marketingowe dla sklepów internetowych, zwłaszcza że zupełnie darmowe. Maile można wysyłać zarówno do obecnych klientów, jak i do osób, które nie dokonały jeszcze zakupów, ale zapisały się do newslettera, podając mail i wyrażając zgodę na wysyłanie treści marketingowych. Za pomocą newslettera można zarówno promować produkty, ale także informować o nowościach, promocjach, zachęcać klientów do ponownych zakupów czy informować o nowych wpisach na blogu. Jednak najpierw trzeba zachęcić do zapisu do newslettera. Klientom dokonującym zakupów i rejestrującym się na stronie wystarczy zaproponować odpowiednią klauzulę do zaznaczenia przy rejestracji. Natomiast inne osoby, które jeszcze nie dokonały zakupów trzeba zachęcić do zapisu przez formularz. Można to zrobić proponując zniżkę albo treści premium dla zapisanych czy tworząc konkurs, do udziału w którym jednym z warunków jest zapis do newslettera. Oczywiście warto o możliwości zapisu informować też w social mediach.

Personalizacja ofert

Personalizacja to dziś jeden z najważniejszych trendów w e-commerce. Klienci lubią widzieć, że oferta powstała z myślą właśnie o nich, bo znasz ich preferencje i potrzeby. Personalizacja może polegać nie tylko na stosowaniu imienia odbiorcy na początku e-maila. Warto przede wszystkim swoich klientów właściwie poznać. Pomocna będzie w tym analityka. Narzędzia analityczne pozwalają uzyskać wiele informacji o klientach, ich zachowaniach i o tym, co ich najbardziej interesuje. Można też przeprowadzać wśród nich badania ankietowe i w ten sposób czerpać informacje. Na stronie sklepu zaś można wyświetlać klientom rekomendowane produkty na podstawie produktów, których poszukuje i wyświetla.

Opinie klientów

Warto zachęcać klientów do pozostawienia opinii o sklepie. Szczególnie tych zadowolonych. Nie da się w internecie dotknąć produktu i wziąć w ręce, dlatego ocenić produkt można dopiero wtedy, kiedy zostanie dostarczony. Z tego powodu użytkownicy, zanim coś kupią, często sprawdzają opinie innych osób o danym produkcie. Opinie są wiarygodne i utwierdzają klienta w jego przekonaniu. Warto zachęcać do dzielenia się wrażeniami z zakupów np. poprzez wysłanie klientowi, który dokonał zakupu, maila z prośbą o wystawienie opinii. Można też zaproponować klientowi coś w zamian za zostawienie opinii, np. kod rabatowy. Formularz nie powinien być skomplikowany i musi zapewniać klientowi anonimowość.

Aktywność na forach branżowych i w grupach tematycznych na Facebooku

Warto pokazać się i brać udział w dyskusjach na forach branżowych, czyniąc z siebie eksperta znającego się na branży. Odpowiednim pomysłem będzie także dołączenie do grup tematycznych na Facebooku czy innym portalu społecznościowym i aktywność tam w postaci nie tylko komentowania i udziału w dyskusjach, ale również w samodzielnemu publikowaniu postów. Nie mogą one jednak być zbyt nachalne. Na początku zrezygnuj z publikowania linków do sklepu, bo może to zostać potraktowane jako nachalna reklama i spam.

Google Ads

Oprócz pozycjonowania, Google ma także narzędzie reklamowe – Google AdWords. W ramach kampanii otrzymuje się dostęp do sieci wyszukiwania (reklamy w wyszukiwarce, czyli trzy pierwsze pozycje w wynikach) oraz do sieci reklamowej, czyli reklam na różnych portalach. Jest to niestety jednak opcja płatna i to często niemało. Trzeba dokładnie przemyśleć budżet na takie reklamy. Płaci się za każde kliknięcie w reklamę. Dobrze skonfigurowana kampania może jednak przynieść spore zyski, gdyż nie trzeba płacić za nieefektywne wyświetlenia. Ponadto problemem może być też brak zakupów mimo sporej klikalności. Można tego uniknąć dzięki ograniczeniu fraz kluczowych i dobraniu odpowiedniej formy reklamy.

Ciekawym pomysłem dla e-commerce jest Google Shopping, czyli rodzaj reklamy polegający na wyświetlaniu w wynikach wyszukiwania produktu z krótkim opisem, ceną i linkiem do strony produktu w sklepie. Nie określa się tu jednak fraz tylko kategorie produktowe, więc nie ma pełnej kontroli nad wyświetlaniem. Za to zaletą jest znacznie krótsza droga z wyszukiwarki na kartę produktową. Jeśli reklamę zobaczy zdecydowany klient, jest to duża szansa na konwersję. Ponadto klienci mają możliwość porównywania produktów bez żmudnego wchodzenia na strony sklepów.

Remarketing sklepu internetowego

Poza typowymi działaniami marketingowymi, nie można zapomnieć także o remarketingu, czyli działaniach, które mają celu zachęcić klientów, którzy już byli w sklepie i dokonali zakupów, do zrobienia tego ponownie. Same odwiedziny powodują, że odbiorca trafia na listę remarketingową, a ta zbiera się automatycznie. Jak to jest możliwe? Poprzez zaimplementowanie tagu remarketingowego lub skorzystanie z remarketigu w Google Analytics. Można więc zbierać listę użytkowników na podstawie ich zachowań, np. tych, którzy weszli tylko na główną stronę czy tych, którzy coś kupili albo w pewnym momencie z jakichś powodów przerwali proces dokonywania zakupu.

Ciekawym typem remarketingu jest remarketing dynamiczny. Wdrożenie go jest podobne do wdrażania kampanii Google Shopping. Wymaga bowiem przygotowania pliku produktowego. Reklama może jednak odpowiadać w pełni temu, co użytkownik widział w sklepie. Np. klienta, która oglądała sukienki wieczorowe, może zobaczyć zarówno reklamę z takimi sukienkami lub z innymi. Uwaga! Ta forma remarketingu może popsuć niespodziankę, jeśli szukamy prezentu dla kogoś, kto korzysta z tego samego urządzenia oraz przeglądarki! Może zdarzyć się np. tak, że mężczyzna szukał pierścionka zaręczynowego i przez to, jeśli jego wybranka korzysta z tego samego urządzenia, mogą wyświetlić się jej reklamy pierścionków.

Podstawa to dobry internet

Zarówno funkcjonowanie sklepu, jak i wszelkie działania marketingowe są możliwe tylko wtedy, gdy posiada się odpowiednie łącze internetowe, a istnienie sklepu i prawidłowe działanie umożliwia tylko wysokiej jakości hosting dla e-commerce. Wszystkie usługi internetowe najwyższej jakości oferuje grupa ITH z przynależącą do niej firmą Kru.pl. W ITH zamówisz idealne łącze internetowe, światłowodowe, a nawet instalację firmowej sieci. W Kru.pl natomiast możesz liczyć na domenę i wysokiej jakości hosting, a wszystko to w atrakcyjnej cenie. Przekonaj się, że prowadzenie sklepu internetowego wcale nie musi wiązać się z dużymi kosztami a szansę na sukces masz także i Ty.

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • E-commerce

    PrestaShop czy Magento – które wybrać oprogramowanie sklepu?

    W Polsce działa ponad 60 tys. sklepów internetowych. Imponujące tempo wzrostu może się jeszcze długo utrzymywać. Polacy przeznaczają coraz większe środki na zakupy online. Jeśli chcesz zacząć sprzedawać w sieci, poświęć czas na wybór odpowiedniego oprogramowania sklepu. To od niego zależą Twoje możliwości, koszty modyfikacji i nie tylko. Sprawdźmy, które z popularnych rozwiązań jest lepsze […]

  • E-commerce

    Jak zainstalować Google Tag Managera w WordPressie?

    Google umożliwia korzystanie z wielu darmowych narzędzi. Należą do nich m.in. statystyki w ramach Analytics czy też Search Console, gdzie znajdziesz dane związane ze stroną i jej widocznością w wynikach wyszukiwania. Mniej popularnym choć bardzo przydatnym rozwiązaniem jest Google Tag Manager. Sprawdź, dlaczego warto z niego skorzystać i jak go zainstalować w systemie WordPress? Co […]

  • E-commerce

    Optymalizacja SEO sklepu internetowego – na co zwrócić uwagę?

    Sklepy internetowe są obecnie bardzo ważną częścią marketingu, niektórzy przedsiębiorcy decydują się tylko i wyłącznie na prowadzenie sklepu online. Oprogramowania sklepów, które są bardzo popularne, zoptymalizowane są pod wymagania algorytmu Google. Do osiągnięcia oczekiwanego efektu, potrzebne są jedynie odpowiednie wtyczki. Sklep, którego widoczność ma stale rosnąć, wymaga jednak wdrożenia odpowiednich działań optymalizacyjnych. O jakie działania […]