Wybór platformy dla sklepu internetowego nie jest oczywisty. Oprogramowanie to „szkielet” przyszłego biznesu, ale trzeba też doliczyć czas i koszty wdrożenia, możliwość dokonywania aktualizacji, elastyczność, sposób obsługi, bezpieczeństwo i wiele innych. Jak wybrać najlepszą dla siebie opcję związaną z konkretnymi oczekiwaniami?
Do założenia sklepu internetowego potrzebne są: domena, hosting i oprogramowanie. Oprócz tego trzeba oczywiście skonfigurować e-sklep, co jest zazwyczaj czasochłonne i kosztowne. Zgodnie z raportem porównywarki Ceneo z 2018 roku, 84% polskich sklepów internetowych funkcjonuje na bazie gotowych rozwiązań, a 16% wybiera oprogramowanie dedykowane. Do wyboru jest aż 40 platform.
Oczekiwania przedsiębiorców a wybór platformy
Zamiast opisywać każdą platformę po kolei, skoncentrujemy się na potrzebach i oczekiwaniach przedsiębiorców co do e-commerce:
- Szybkość, elastyczność i stosunkowo szybki czas wdrożenia, czyli darmowe oprogramowanie na otwartej licencji. Dobrze sprawdzi się w przypadku nieco mniejszych sklepów, ale również tych o większym asortymencie. Open source działa na zasadzie wynajmu, trzeba wykupić usługę serwerową i na niej umieścić pliki. Potem następuje instalacja oprogramowania. Plusem jest możliwość modyfikacji kodu strony (otwarte źródła), poprawiania i wprowadzania dowolnych parametrów. To również dobre rozwiązanie na początek handlowania w sieci – można sprawdzić, co działa, a co nie, jak wyglądają statystyki i można nieco oswoić się z e-commerce. Minusem jest aktualizacja oprogramowania i samodzielne dbanie o bezpieczeństwo – te czynności leżą po stronie użytkownika. Do tego można dodać kwestie tłumaczeń, implementacji mechanizmów integracji czy też dostosowania wyglądu strony i pozycjonowania, które mogą nieść dodatkowe koszty. Na rozwiązaniach bezpłatnych oparte są najpopularniejsze sklepy internetowe w Polsce. Przykładowe platformy: PrestaShop, Magento, WooCommerce.
- Tani koszt, prostota, intuicyjność oraz bezpieczeństwo – płatna platforma działająca w chmurze w zamkniętym kodzie, najczęściej w modelu abonamentowym (opłaty naliczane miesięcznie, rocznie lub jednorazowo). Opcja dobra dla sklepów o mniejszym i większym asortymencie. Nie trzeba mieć żadnych zdolności technicznych. Dostawca zajmuje się hostingiem, instalacją i konfiguracją. Po zamówieniu usługi i opłaceniu, można od razu pracować z poziomu panelu administracyjnego. Minusem jest fakt, że nie można wprowadzać zmian, trudno też wykryć błędy w oprogramowaniu. Rozwój platformy jest uzależniony od właściciela, dlatego jeśli planujemy w przyszłości mocno rozbudowywać sklep, trzeba zastanowić się, czy to dostawca oprogramowania cieszy się stabilną pozycją i czy będzie rozwijał swój produkt. Jednak warto też zaznaczyć, że dostępne usługi SaaS są dopasowane do działania rynku. Klienci mogą liczyć na wsparcie techniczne dostawcy. Przykłady: Shoper, IAI-Shop, Sky Shop, Red Cart.
- Idealnie dopasowane i tworzone na zlecenie Klienta oprogramowanie dedykowane, pasujące do środowiska informatycznego w firmie, np. dobre połączenie z systemem księgowym lub magazynowym. To najdroższe i najbardziej czasochłonne rozwiązanie, które będzie w stanie w pełni zaspokoić najwyższe oczekiwania związane z budową dużego asortymentu w sieci. Trzeba jednak pamiętać o tym, że potrzebny będzie cały projekt systemu, zawierający zasady cenowe, promocyjne czy dotyczące zarządzania projektami. To może się sprawdzić w przypadku bardzo dużych sklepów internetowych. Zamawiający jest obciążony również w kwestii bezpieczeństwa, trudno tu mówić o wsparciu producenta.
Najpopularniejsze oprogramowanie e-commerce:
- PrestaShop – platforma ma duże możliwości w modyfikacji, tworzeniu, dzieleniu się modułami, integracji z różnymi systemami. PrestaShop oferuje zasób gotowych grafik, które pomogą dostosować wygląd e-sklepu do oczekiwań Klienta. System wymaga samodzielnej optymalizacji pod SEO.
- Magento – bardzo rozwojowy i zaawansowany system, posiada duży zasób możliwości i funkcjonalności. To oprogramowanie upodobały sobie większe firmy. Magento jest stabilnym rozwiązaniem, minusem może okazać się mało intuicyjna obsługa.
- WooCommerce – to w zasadzie wtyczka w WordPressie, łatwa w aplikacji, dostępna za darmo i doskonale zintegrowana z WordPressem.
- Shoper – jedno z częściej wybieranych rozwiązań. Posiada ponad 250 wbudowanych funkcji. Bardzo prosty i intuicyjny, laureat nagrody Ekomers na Najlepszej Platformy Sklepowej oraz Godła Firmy Przyjaznej Klientowi. Plusem jest rozbudowana pomoc techniczna.
Hosting Biznes w Kru.pl dla e-commerce
Wykupując hosting w Kru.pl, Klient ma gwarancję działania ze względu na bardzo szybkie serwery LiteSpeed, korzystanie z dysków NVMe, infrastrukturę w chmurze oraz automatyczną instalację na wybranej platformie, np. PrestaShop, Magento i inne. Zapraszamy do skorzystania z usług specjalistów: https://www.kru.pl/bizneshosting.php